Rady a tipy: Prečo je spánok dôležitý?

Zverejnené: 21.03.2020

Na svete sa už oslavuje toľko sviatkov, že pomaly strácate prehľad. Niektoré sú možno trochu „pritiahnuté za uši“, no Svetový deň spánku medzi ne rozhodne nepatrí. Spánok je pre nás rovnako dôležitý ako dýchanie. Nedokážeme bez neho existovať. A preto si zaslúži, aby mu aspoň raz v roku venoval pozornosť celý svet. 

Svetový deň spánku sa oslavuje od roku 2008, kedy bol vyhlásený Medzinárodnou nadáciou pre duševné zdravie a neurológiu. 21. marca si teda pripomíname dôležitosť spánku v našom živote. 

Prečo je spánok dôležitý?

Kvalitný spánok je základ dobrého zdravia a normálneho fungovania organizmu. Vplýva na množstvo procesov po fyzickej aj psychickej stránke. 

  • Dobitie energie – keď sa vám vybije telefón, dáte ho na nabíjačku. Podobne to funguje aj s ľudským telom. Avšak namiesto pripojenia na nabíjačku, idete do postele. Základné funkcie prepnú do pokojného režimu a orgány odpočívajú. 

  • Podpora imunity – oddýchnuté telo má viac energie bojovať s vírusmi. Tento fakt potvrdila štúdia vedcov z Carnegie Mellon University v USA, ktorí dospeli k zaujímavému záveru - ľudia, ktorí spia menej ako 6 hodín sú viac náchylní na chrípku či prechladnutie.

  • Dobrá pamäť spánok všeobecne zlepšuje kreatívne myslenie a koncentráciu. Okrem toho ale podporuje správnu funkciu pamäte. Mozog počas spánku spracúva a ukladá informácie. To znamená, že keď dobre spíte, zapamätáte si viac. 

  • Regulácia hmotnosti základom chudnutia a udržania hmotnosti je zdravá strava, fyzická aktivita a dobrý spánok. Ak spíte málo alebo prerušovane, prepadá vás pocit vlčieho hladu a máte lenivý metabolizmus. 

  • Dobrá nálada – proces regenerácie počas spánku súvisí s reguláciou emócií. To znamená, že znižuje riziko vzniku depresie, náladovosti, podráždenosti a nervozity.

  • Zdravé srdce – keď zle spíte, podliehate stresu. A práve stres zvyšuje riziko kardiovaskulárnych ochorení, vysoký tlak a zvýšenú hladinu cholesterolu. 

Už žiadne ponocovanie...

Aby bol spánok naozaj kvalitný, nie je jedno kedy spíte. Najefektívnejší je nočný spánok. Ten súvisí s prirodzeným rytmom organizmu, ktorý reaguje na striedanie dňa a noci. Mozog produkuje hormón melatonín. Ten telo upozorní, že je noc a teda čas ísť do postele. Ponocovanie, nočné zmeny, časový posun a nesprávna životospráva narúšajú správnu funkciu melatonínu a dochádza k poruchám spánku. Tvrdenie, že prebdenú noc nedospíte, nie je teda konštatovanie ale holý fakt.

 

Pridať nový komentár

Váš email sa nebude na stránke zobrazovať.
   ___    ____    _   _____   _____ 
/ _ \ | _ \ (_) |_ _| |___ |
| | | | | |_) | | | | | / /
| |_| | | __/ | | | | / /
\__\_\ |_| |_| |_| /_/
Enter the code depicted in ASCII art style.