Oáza pokoja, zdroj vitamínov. Zdravotné benefity záhradkárčenia

Zverejnené: 03.07.2024

Záhradkárčenie je skvelý spôsob, ako sa udržiavať v kondícii, znížiť stres, zlepšiť kvalitu spánku a zvýšiť celkovú úroveň energie. Neveríte? Tak si prečítajte tento článok.

 

Fyzická aktivita

Práca v záhrade síce nie je v pravom slova zmysle tréning, zahŕňa však rôzne aktivity, ktoré posilňujú svaly, zlepšujú kondíciu a spaľujú kalórie. Práca s pôdou, prenášanie ťažších predmetov, ťahanie hadíc a iné činnosti môžu posilniť svaly na rukách, nohách a chrbte. Okrem toho, záhradkárčenie si vyžaduje rôzne pohyby, ako je naťahovanie sa, ohýbanie a drepy, ktoré zlepšujú flexibilitu a zväčšujú rozsah pohybu. Nehovoriac o tom, že manipulácia priamo s rastlinami, napríklad sadenie a strihanie rastlín, precvičuje aj jemnú motoriku.

 

Zlepšenie stravovania

Pestovanie vlastného ovocia a zeleniny vám umožní kontrolovať kvalitu a pôvod aspoň časti potravín, ktoré konzumujete. Dokážete sa tak vyhnúť pesticídom, mať pod dohľadom použité hnojivo a vychutnať si čerstvé a chutné produkty priamo zo záhrady. Čerstvo zberaná zelenina a ovocie navyše obsahujú viac vitamínov a minerálov než tie, ktoré boli skladované a prepravované na veľké vzdialenosti.

Nemôžeme ignorovať ani tú skutočnosť, že keď máte ku svojej záhrade emočný vzťah, táto láska sa presunie aj na to, čo v nej pestujete. Budete mať väčšiu chuť na ovocie a zeleninu. Dokonca vás to môže motivovať k príprave rôznych jedál a experimentovaniu.

 

Pobyt vonku

Pobyt na čerstvom vzduchu môže pomôcť posilniť imunitný systém a znížiť náchylnosť na infekcie. Medzi rôznymi priaznivým vplyvmi je to tak aj vďaka vitamínu D, ktorý získava ľudský organizmus zo slnečného žiarenia. Tento prvok je dôležitý aj pre zdravie kostí.

Keď ste vonku, je to dobré aj pre vaše kardiovaskulárne zdravie. Môže totižto znížiť krvný tlak a hladinu kortizolu (stresového hormónu).

 

Kvalitný spánok

Vystavovanie sa dennému svetlu pomáha regulovať cirkadiánny rytmus, a tým sa zlepšuje kvalita spánku. Práca v záhrade počas dňa vám tak môže pomôcť získať späť váš prirodzený spánkový cyklus. Serotonín, alebo hormón štastia, zohráva dôležitú úlohu pri regulácii nielen nálady, ale i spánku. Záhradkárčenie môže stimulovať jeho produkciu, čím sa znižuje stres, nervozita, zlepšuje psychické rozpoloženie a uľahčuje zaspávanie.

 

Redukcia stresu

Záhradkárčenie sa stáva čoraz obľúbenejšou záľubou, pre mnohých ide o návyk zámerne vytvorený na zmiernenie stresu a úzkosti. Nie je žiadnym tajomstvom, že fyzická aktivita a pobyt v prírode znižujú hladinu stresových hormónov. Sú tu však aj ďalšie hodnotné benefity. Možno si to mnohí ani neuvedomujú, ale pestovanie rastlín je vynikajúcim spôsobom praktizovania tzv. mindfullness, čiže plné vnímanie výlučne prítomného okamihu. Zameranie sa na rastliny, ich potreby a úlohy spojené s ich starostlivosťou vám pomôže odpútať sa od stresujúcich myšlienok a podporuje vnútorný pokoj.

 

Zdroj fotiek: Pexels

 

Pridať nový komentár

Váš email sa nebude na stránke zobrazovať.
  _____  _               ____   _____
|__ / | |__ ___ / ___| |__ /
/ / | '_ \ / __| | | / /
/ /_ | | | | | (__ | |___ / /_
/____| |_| |_| \___| \____| /____|
Enter the code depicted in ASCII art style.