Cyklistická sezóna je v plnom prúde. Ako predísť zraneniam?

Zverejnené: 25.06.2024

Základom úspešnej cyklistickej sezóny je láska k tomuto športu. Teda, skoro. Bez správnej prípravy aj v tomto prípade hrozí riziko zranení, a to aj u veľmi skúsených športovcov. Máme pár tipov na prevenciu, nájdete ich práve v tomto článku.

 

Majte vhodný bicykel

Bicykel by mal mať dva funkčné, od seba nezávislé brzdové systémy, ktoré umožňujú plynulé a efektívne brzdenie. Pneumatiky nafúknite na správny tlak, a namažte reťaz, ak je to potrebné. Nezabudnite na prípravu na horšie svetelné podmienky, čiže presvedčte sa o tom, že predné aj zadné svetlá riadne fungujú.  

 

Bezpečnosť bicykla má aj individuálne aspekty. Mal by mať správne rozmery pre vaše telesné dispozície, mal by byť dostatočne veľký, aby ste na ňom pohodlne sedeli. Sedlo by malo byť nastavené tak, aby vaša noha bola mierne ohnutá, keď je pedál v dolnej polohe. To umožňuje efektívne šliapanie do pedálov a znižuje riziko zranenia kolien. Zároveň, mali by ste stáť akurát na špičkách, keď nohy posuniete z pedálov na zem.

Samozrejme, podstatné je zvážiť aj typ bicykla, na ktorom budete jazdiť. Napríklad horské bicykle sú vhodné do terénu, ale cestné bicykle sú určené na jazdu po spevnených cestách.

 

Kúpte si kvalitné vybavenie

Kvalitná prilba je najdôležitejšou ochranou proti vážnym zraneniam hlavy pri možných pádoch. Vyberte si takú, ktorá vám bude pevne sedieť na hlave, bez toho, aby bola príliš voľná alebo príliš tesná. Kúpte si k nej aj chrániče kolien a lakťov. Okuliare chránia oči nielen pred lúčmi slnka, ale aj pred prachom a hmyzom. Nezabudnite ani na ochranu rúk, cyklistické rukavice ich chránia pred odreninami pri páde a tlmia nárazy. Pomáhajú aj vtedy, keď je úchop riadidiel sťažený, napríklad v daždi alebo v horúčavách, keď sa nadmerne potíte. Hydratácia je dôležitá na predchádzanie únavy a dehydratácii. Takže, bez fľaše na vodu určite nevyrazte.

 

Oblečte sa múdro

Oblečenie na cyklistiku musí byť pohodlné a umožňovať voľný pohyb. Vyberte si dres a cyklistické šortky vyrobené z materiálov, ktoré odvádzajúcich pot a udržiavajú telo suché. Nohavice by mali mať vložku, ktorá tlmí nárazy a zabraňuje podráždeniu pokožky. Výhodou sú reflexné prvky, ktoré zvyšujú viditeľnosť v noci a za zníženej viditeľnosti. Kompresné ponožky a návleky poskytujú podporu svalom, môžu zlepšiť cirkuláciu a znížiť únavu. Cyklistické topánky poskytujú lepšiu podporu pre nohy a zvyšujú efektivitu. Musia mať pevnú podrážku a chrániť nohy pred poranením. Existuje viacero typov cyklistickej obuvi, preto si vyberte takú, ktorá bude vhodná pre typ bicykla, na ktorom jazdíte.

 

Dodržujte pravidlá

Ste súčasťou cestnej premávky, jazdite teda v súlade s dopravnými predpismi, dodržiavajte dopravné značky, semafory a značenia na ceste. Dôležité je jazdiť s rozvahou a ohľaduplne k ostatným účastníkom cestnej premávky. Komunikujte s ostatnými cyklistami a vodičmi, dávajte im ručné signály pri odbočovaní alebo zmene jazdného pruhu. Uistite sa, že ostatní vedia, čo plánujete urobiť. Predbiehajte ostatných cyklistov a vozidlá bezpečne a vždy s dostatočným odstupom. Pred predbiehaním dajte jasný signál, aby ostatní vedeli o vašom zámere.

 

Zdroj fotiek: Pexels

 

Pridať nový komentár

Váš email sa nebude na stránke zobrazovať.
  ____    _   _   _       _                 
| __ ) | \ | | | | | |__ _ __ ___
| _ \ | \| | | | | '_ \ | '_ ` _ \
| |_) | | |\ | | |___ | | | | | | | | | |
|____/ |_| \_| |_____| |_| |_| |_| |_| |_|
Enter the code depicted in ASCII art style.